onsdag 25 maj 2011

Bloggen i undervisningen

Det här är ingen blogg om pedagogik eller undervisning även om jag skriver om skolan ibland, ur ett litterärt perspektiv. Men jag anser att bloggen inte bara är ett verktyg för skriftspråket utan lika mycket ett sätt att öva upp och underhålla sin läsning så kommer det här ett inlägg tillägnat bloggen som litterär kanal.

Idag fick jag möjligheten att lyssna på en föreläsning om bloggen i undervisningen av och med Liza Greczanik. Jag måste ju erkänna att en del av föreläsningen inte riktigt föll mig i smaken eftersom jag personligen bloggat i många år och även testat lite med eleverna. Men visst, för de som inte är bekanta med bloggosfären kan det självklart vara viktigt (och nödvändigt) att lära sig grunderna.

Anyway. Resten av föreläsningen var mycket matnyttig, tycker jag. Liza gav många tips på hur man kan använda bloggen i undervisningen och det var den delen jag främst var ute efter. Och sanningen är ju att man enkelt kan täcka in majoriteten av målen i t.ex. svenska i ett bloggprojekt. Inte bara att skriva rent praktiskt men även reflektera, fantisera, diskutera och läsa. Jag tror att bloggen kan vara ett enkelt och bra medel att få med även de svag när det gäller läsningen. Oftast är blogginlägg korta (kortare än de flesta andra texter man kan stöta på i skolans värld i alla fall) och det kan underlätta för många elever. Ofta behandlar de också ämnen som är aktuella och intressanta för eleven själv, vilket också är något jag tror att vi tjänar på i undervisningen.

Ett tips som jag verkligen fastnade för är stafettskrivningsbloggen. Det verkar vara ett mycket spännande bloggprojekt som jag måste spana in mer. Spontant känns det som nånting jag kan göra i engelskan till hösten. Men även bokcirkelblogg känns aktuellt. Kanske kan jag utveckla elevbokklubben med en blogg till nästa läsår. Varför inte ha en bokblogg där eleverna lägger in sina recensioner för bedömning men som också fungerar som en rejäl boktips-skatt. Jag funderar också på att skaffa en blogg i engelskan där jag lägger ut uppgifter som jag sedan vill ha svar på i antingen kommentarsfältet eller på elevernas egna bloggar. Men det är ju verkligen litteraturen som jag brinner för och som jag också känner att jag vill göra något kul projekt med.

Det är så gött att gå på föreläsningar som verkligen sätter igång någonting i en. Det spritter av idéer och jag spånar på tusen olika bloggprojekt. Det enda som är synd är att jag kommer att ha så många olika kurser nästa läsår och ingen av dem mer än en termin. Men jag ska nog komma på något bra...!

2 kommentarer:

  1. Låter som en grymt bra ide, så trist att inte få ha dessa ämnen så att du kan starta detta. Du är en grym lärare, alla elever skulle ha en som du <3

    SvaraRadera
  2. Blev också inspirerad av föreläsningen trots att jag är hemma i bloggosfären våde själv och med elever. Jag kan dock inte blogger, så även den delen om att starta blogg gav en del tips. Det finns en hel del fler funktioner i wordpress, men blogger verkar mycket enklare att komma igång.

    //Linda, som även finns på enligt O

    SvaraRadera

en favorit

Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Jag var helt säker på att jag hade skrivit om Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Bombsäker! Men när jag häromdagen skulle hitta länken ...